Dé Vlaming wordt ouder, blijft langer gezond en mobiel en heeft de elektrische fiets ontdekt. Dat staat in het Verkeersveiligheidsplan van minister Peeters. En om die vaststellingen mogen we ons gelukkig prijzen. Maar de ‘oudere’ Vlaming wordt zo ook langer als weggebruiker blootgesteld aan het verkeer terwijl ze sowieso al een verhoogde kwetsbaarheid hebben wanneer ze ten val komen of bij een ongeval betrokken raken. De fietsveiligheid verhogen is dus de boodschap. Vandaar dat je als trefpunt de workshop ‘Veilig elektrisch en economisch fietsen’ gratis kunt aanvragen in 2022.

Je weet ongetwijfeld hoe je je veilig met de (elektrische) fiets door het verkeer moet bewegen. Daar twijfelen we niet aan. En toch kan het nooit kwaad om je kennis over even op te frissen, af te stoffen of bij te spijkeren. Dat kan met de workshop ‘Veilig elektrisch en economisch fietsen’ waarbij we je op weg helpen met wat goed is voor jou en voor je elektrische fiets.

Test hier alvast je kennis

  • Fietsende senioren kiezen, vooral in Vlaanderen, steeds vaker voor elektrische fietsen. Hoeveel procent van de Vlaamse senioren heeft er één?
    1. 23 %
    2. 45%
    3. 52%
  • Het merendeel van de fietsongevallen gebeurt op
    1. doorlopende weggedeeltes
    2. kruispunten
    3. rotondes
  • 22% van alle ongelukken met oudere gebruikers van een elektrische fiets gebeurt
    1. tijdens de terrasjesstop
    2. door een oneffenheid in het wegdek
    3. bij het op- en afstappen van de fiets
  • Autorijden zorgt voor een maatschappelijke kost ten gevolgen van ongevallen, lucht- en milieuvervuiling, ruimtegebrek, klimaateffecten… Als je weet dat senioren ongeveer 1 500 kilometer per jaar met de elektrische fiets rijden. Welke maatschappelijke autokost sparen ze uit door deze afstand te fietsen?
    1. Geen besparing
    2. 135 euro
    3. 250 euro
  • De actieradius van de batterij van je elektrische fiets is o.a. afhankelijk van hoe je deze bewaart. Waar bewaar je deze best tijdens de wintermaanden?
    1. In mijn frisse garage
    2. Op een droge plaats bij kamertemperatuur
    3. Ik laat de batterij op mijn fiets zitten onder de carport.
  • Regelmatig schakelen is goed voor je fiets: minder slijtage aan de tandwielen, ketting, batterij, naven… En het verhoogt je rijcomfort. Door te schakelen kan je er voor zorgen dat je soepel blijft fietsen. Hoeveel omwentelingen per minuut (rpm) zou je moeten halen om soepel (recreatief) te fietsen?
    1. 50 – 60 rpm
    2. 70 – 80 rpm
    3. 90 – 100 rpm
  • Hoe fiets je een helling op?
    1. Ik fiets rustig naar de helling, schakel net voor de helling terug en verhoog de ondersteuning.
    2. Ik neem een aanloop, schakel bij en verhoog de ondersteuning tot sport/turbo.
    3. Ik kies voor een alternatieve route en vermijd de helling.

Antwoorden

1) antwoord 1

2) antwoord 1: De fietsslachtoffers in Vlaanderen vallen op doorlopende weggedeeltes (54,9%), kruispunten (41,6%) of op rotondes (3,4%).

3) antwoord 3

4) antwoord 2: Volgens een onderzoek van Mobiel21 in 2013 bedraagt de maatschappelijke autokost (bij een gemiddelde van 10 000 gereden km per wagen 0,09 euro per kilometer.

5) antwoord 2: Laad je batterij regelmatig op. Ook als je de fiets niet gebruikt. Wacht om de batterij op te laden tot deze op kamertemperatuur is.

6) antwoord 2: Met een soepele tred vermijd je ook kniepijn.

7) antwoord 1

Zouden alle fietsers uit de fietsgroep even goed scoren als jij? Neen? Vraag dan de gratis workshop ‘Veilig elektrisch en economisch fietsen’.