Heel wat fietsers zetten hun fiets in de late herfst op stal om hem pas weer in de vroege lente uit zijn winterrust te halen. Misschien heb je in deze tussentijd je fiets binnengebracht bij een fietshersteller voor onderhoud. Goed! Dan hoef je hem alleen maar af te stoffen of op te blinken. Deed je dit niet? Dan is het aan te raden om je rijwiel eens goed na te kijken alvorens weer de weg op te gaan.

Hoe ga je te werk?

Maak de fiets weer proper.

  • Neem een emmer lauw water met een scheutje afwasproduct en veeg je rijwiel af met een natte spons. Maak de fiets daarna goed droog met een doek. Vergeet ook de velgen en de spaken niet. Best om hem daarna in te wrijven met speciale siliconenspray.

Kijk de belangrijke onderdelen na.

  • De banden (1) : Kijk of de banden nog voldoende profiel hebben. Is dit niet het geval dan is vervangen de boodschap! Het is beter om dit in het begin van het seizoen te doen. Zo voorkom je al een aantal problemen onderweg. Zorg ook dat de bandenspanning correct is. De juiste spanning kan je meestal aflezen op de buitenband en wordt uitgedrukt in bar. Pomp je banden iets harder als je denkt dat je wat meer gewicht gaat transporteren!
  • De ketting (2): Reinig de ketting van je fiets met een ontvettingsmiddel. Doe er voldoende rijwielolie op en draai de ketting eens helemaal rond om het smeermiddel goed te verspreiden. Smeer ook  de tandwielen (3), trapas en pedalen. Bij intensief gebruik is het nuttig om dit, in de loop van het fietsseizoen, regelmatig te herhalen.

Om makkelijk je tandwielen te kuisen gebruik je best een oude nylonkous. Die kan je perfect tussen de verschillende opeenvolgende tandwielen (3) door trekken en die nemen het vuil zeker op. Ook de wieltjes van de derailleur (5) kan je best zuiver maken.

  • Controleer ook alle bouten en moeren: Kijk of alles nog goed vastzit en vet deze voor de zekerheid nog eens in. Roestige exemplaren zijn best aan vervanging toe.
  • Remmen en verlichting:  Let op versleten remblokjes en de werking van de remkabels. Indien deze niet in orde zijn, vervang je ze best direct. Nieuwere types van fietsen zijn dikwijls uitgerust met schijfremmen(4), laat deze best controleren door jouw fietshersteller.
  • Zet je fiets ook eens op zijn kop en laat de wielen eens ronddraaien. Zit er ergens een knikje in, laat ze dan opnieuw uitbalanceren door je fietshersteller.

 

Elektrische fietsen

De elektrische fiets is niet meer weg te denken in onze fietsgroepen. Ook hier is een goed onderhoud zoals hierboven beschreven interessant. Heb ook aandacht voor:

  • Wanneer je een elektrische fiets koopt, is deze gekalibreerd. Dit betekent dat het trapsysteem is gelijkgesteld met de elektromotor. Bij het veelvuldig gebruik van de fiets kan dit verstoord raken. Dan kan je het trapsysteem eenvoudig zelf opnieuw kalibreren, via het display (1). Wanneer je de elektrische fiets al langere tijd hebt en je merkt dat er foutieve gegevens op de display verschijnen laat je best de fietsspecialist een uitgebreide kalibratie uitvoeren.  Ook voor andere problemen rondom de motor en de trapondersteuningsprogramma’s kun je bij hen terecht.
  • Wat de accu (2) betreft, bewaar deze in de wintermaanden op kamertemperatuur en kijk af en toe eens na of deze nog voldoende opgeladen is.

 Tip: Laat elk jaar je elektrische fiets in de wintermaanden eens nazien. Het zorgt voor een langere levensduur van je e-bike!

Sportieve fietsen

Ook bij mountainbikes en racefietsen is het nuttig dat je ze op de eerder genoemde punten naziet. Omdat een racefiets of mountainbike tijdens een rit wat meer te verduren krijgt dan een gewone fiets, zijn er nog wat extra punten waarop je de fiets moet controleren en onderdelen die extra onderhoud vergen.

Controleer het balhoofd en de assen: Let goed op eventueel aanwezige speling door de fiets op te tillen aan het stuur en van zo’n 10 cm hoogte te laten stuiteren. Als de fiets dan rammelt zit er ergens speling. Dit is makkelijk te verhelpen door  de schroef op het balhoofd aan te draaien.

  • Controleer uw wielen: Kijk of deze nog recht zijn en of de spaken nog heel zijn en op spanning staan.
  • Controleer de remblokjes: Het is belangrijk dat de remmen nog gecentreerd zijn en dat deze alleen de velg raken (en niet de band).  In het geval van schijfremmen laat deze bijregelen door je fietshersteller!

Zo, je fiets staat binnenkort weer helemaal op punt. Klaar om de weg op te gaan. Geniet er van.

Checklist fiets

Een checklist is altijd makkelijk. Vink hier af om te weten of je fiets in orde is.

Checklist Fiets